Pantbrev och lagfart – vad kostar det?
Kostnader för pantbrev och lagfart kommer när du köper hus. Hur fungerar det? Vad är bra att veta? Här får du en snabb guide till begreppen och hur du räknar ut kostnaderna.
Vad är pantbrev?
Ett pantbrev är ett juridiskt dokument som används som säkerhet för lån på en fastighet. Den som köper hus lånar ofta delar av köpesumman av en bank, och då används huset som säkerhet, eller pant, för lånet. Ett pantbrev kan både vara fysiskt eller digitalt (datapantbrev), och utfärdas av Lantmäteriet.
Pantbrev följer alltid huset och nya pantbrev behövs endast när du vill belåna huset mer än de befintliga pantbreven gäller för. I de fall där de inte finns tillräckligt med pantbrev ansöker oftast banken om en ny inteckning. I och med det blir ett visste belopp av fastigheten lämnad i pant till banken som du lånar av.
Vid försäljning bör köparen i god tid innan tillträdet ha gått igenom finansieringen med sin bank, och sett över eventuella pantbrev.
Vad kostar pantbrev?
Kostnaden för pantbrev beror på hur mycket tidigare ägare av fastigheten har tagit i pantbrev. Om den tidigare ägaren har tagit stora pantbrev på huset så kan det betyda att du inte behöver ta ut så mycket och får därför en lägre kostnad. Kostnaden för pantbrev är 2% på de nya pantbreven plus en avgift på 375 kronor.
Så räknar du ut kostnaden för pantbrev – ett exempel:
Den förra fastighetsägaren har tagit ut pantbrev på 1 miljon kronor och du vill belåna huset med två miljoner kronor. Då behöver du ta nya pantbrev på 1 miljon kronor. Det vill säga: 1.000.000 x 0,02 + 375 = 20.375 kronor.
Finns det inga pantbrev i huset sedan tidigare får ni ta pantbrev på hela lånebeloppet. Vilket i så fall blir: 2.000.000 x 0,02 + 375 = 40.375 kronor.
Vad är en lagfart?
En lagfart är en handling över vem som äger en fastighet, och registreras hos Lantmäteriet. När du har köpt ett hus behöver du ansöka om en lagfart för att bli registrerad som ägare till fastigheten. Om du har förvärvat en tomträtt ska du istället ansöka om inskrivning av tomträttsinnehav för att registrera att du är ägare.
Lagfart samt inskrivning av tomträttsinnehav ska enligt lag göras inom tre månader efter förvärvet. Ofta hjälper din bank dig med lagfartsansökan.
Vad kostar lagfarten?
Kostnaden för att registrera lagfart för en fastighet eller inskrivningen av en tomträtt är dels 1,5% i en stämpelskatt som beräknas på köpeskillingen, och dels en expeditionsavgift på 825 kronor. Du tar det högsta beloppet för husets köpeskilling eller taxeringsvärdet från året före du ansöker, och multiplicerar det med 1,5%. Köper du din fastighet genom bolag eller juridisk person betalar du istället 4,25%.
Så räknar du ut kostnaden för lagfarten – ett exempel:
Du köpte din fastighet för 5 miljoner kronor, och taxeringsvärdet låg på 3,5 miljoner kronor under föregående år. Då blir det alltså på köpeskillingen som stämpelskatten ska beräknas, eftersom det var högre. Det vill säga: 5.000.000 x 0,015 + 825 = 75.825 kronor.
Fastighetsavgift, fastighetsskatt och taxeringsvärde
Som bostadsägare finns det många olika saker som det är viktigt att hålla rätt på, som pantbrev och lagfart. Vi som mäklare ger dig gärna hjälp på vägen i vår köpguide.
På Bjurfors Stories har vi också samlat nyttiga guider, intervjuer med experter, ekonomi, juridik och inspiration kring det mesta som har med din bostadskarriär att göra. Här hittar du exemplevis artiklar om taxeringsvärde, fastighetsavgift och fastighetsskatt.